Ogólne wytyczne:
- Punkt informacji lub recepcja wyznaczona w strefie wejściowej do obiektu powinna być widoczna od razu po wejściu do obiektu.
- Dojście do punktu informacji i pierwszego kontaktu z użytkownikiem powinno być wyposażone w system fakturowy naprowadzający do tych miejsc. Wskazane jest zapewnienie maksymalnej prostoty układu przestrzennego w strefie punktu informacji.
- Dojście do miejsca obsługi klienta powinno być na całej długości pozbawione przeszkód.
- Wysokość lady recepcji (liczona od poziomu warstwy wykończeniowej podłogi) wynosić powinna nie więcej niż 90 cm (zalecane: 70–80 cm) przynajmniej na odcinku o długości 90 cm. Powinna też dawać możliwość podjechania wózkiem inwalidzkim na głębokość 30 cm i szerokość 75 cm pod ladę.
- Wysokość strefy podjazdu pod ladą powinna wynosić minimum 67 cm, co pozwala na podjazd większości osób poruszających się na wózkach.
- Zaleca się wykonać zabezpieczenia krawędzi blatu recepcji przed możliwością zrzucenia dokumentów oraz ułatwiające ich podpisanie lub wypełnienie przez osobę np. posiadającą jedną rękę lub z chorobą Parkinsona.
- W strefie obsługi klienta oraz w miejscach oczekiwania należy przewidzieć przestrzeń na odkładanie sprzętu rehabilitacyjnego (np. uchwytów do odstawiania kul).
- W recepcji i w jej otoczeniu należy stosować matowe materiały wykończeniowe powierzchni podłóg, ścian, drzwi, mebli, blatów, tak aby unikać odbić kierunkowych światła.
- Należy zastosować kontrast wizualny pomiędzy posadzką a pionowymi elementami zabudowy punktu informacji. Zalecane jest np. wprowadzenie cokołów w kontrastowej barwie czy stosowanie w posadzce liniowego oświetlenia wzdłuż takiej zabudowy, o osłoniętych źródłach światła i takim natężeniu, aby nie oślepiało osób słabowidzących. Tak zainstalowane oświetlenie można skorelować z systemem przywoławczym (tzw. kolejkowym); dzięki temu migającym światłem lub zwiększającym się natężeniem światła można informować klientów o lokalizacji konkretnego stanowiska.
- Punkt informacji należy wyposażyć w stanowiskową pętlę induktofoniczną oraz dostęp do tłumacza polskiego języka migowego (PJM). Informacje o pętli i tłumaczeniu muszą zostać uwidocznione za pomocą standardowych piktogramów.
- Zaleca się wyposażenie stanowiska obsługi w urządzenia takie jak np. oświetlenie punktowe, pomoce optyczne (np. lupa) czy urządzenia umożliwiające wyświetlanie informacji dla klienta.
Oświetlenie:
- Nie należy umieszczać silnych źródeł światła za osobą pracującą w recepcji.
- Należy zapewnić wysokiej jakości oświetlenia twarzy osoby pracującej w recepcji, które umożliwi osobom niesłyszącym czytanie z ruchu warg.
- Można stosować dodatkowo oprawy oświetlenia miejscowego.
- Oświetlenie sztuczne powinno wspomagać oświetlenie naturalne, dostosowując się w sposób automatyczny do warunków otoczenia.
- Zaleca się automatyczne regulowanie światła dziennego wpadającego do wnętrza, przy jednoczesnym zapewnieniu kontroli i ograniczaniu przegrzania pomieszczenia w wyniku nadmiernego nasłonecznienia. W pomieszczeniu należy zapewnić regulację dopływu światła z zewnątrz przez elementy przesłaniające, w tym żaluzje i rolety zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Jeśli elementy przesłaniające są sterowane, to mechanizmy otwierania i zamykania oraz przyciski do ich regulacji powinny być montowane na wysokości nie większej niż 1,4 m (zalecane 0,8-1,2 m).
- Rodzaj stosowanego oświetlenia musi zapewniać wysoki stopień odwzorowania kolorów i zachowania kontrastów barwnych, szczególnie w miejscach stosowania elementów informacyjnych.
- Temperatura barwowa światła sztucznego powinna być zbliżona do naturalnego światła słonecznego.
- Szczególną uwagę należy zwrócić na źródła światła umieszczone poniżej linii wzroku użytkowników (wysokość 0 – 1,2 m). Elementy oświetlenia umieszczanego poniżej linii wzroku powinny być montowane tak, by nie powodowały efektu oślepiania. Zasadą jest, aby użytkownik nie widział bezpośrednio źródła światła.
Informacja o rozkładzie pomieszczeń:
- Wymagane jest wprowadzenie elementów ułatwiających orientację i poruszanie się w przestrzeni. Elementy powinny być kontrastowe z tłem, napisy powinny być wykonane czcionką bezszeryfową.
- W strefie wejściowej umieszczać należy opisy i znaki z odpowiednią informacją dotyczącą zasad poruszania się w budynku. System informacji powinien być uzupełniony o elementy dotykowe (wypukłe plany pomieszczeń, budynku oraz opisy w alfabecie Braille’a lub w formie wypukłej).
- Plany tyflograficzne całego obiektu powinny być dostępne w recepcji (punkcie informacyjnym).
- Na powierzchniach pionowych oznaczenia dotykowe (np. napisy Braille’owskie lub oznaczenia wypukłe) należy umieszczać na wysokości 1,3 – 1,6 m. Umieszczane poniżej napisy powinny uwzględniać ergonomię ułożenia dłoni. W tych przypadkach należy zastosować listwy lub panele o nachyleniu 30-60° na wysokości 1,0 -1,3 m (zalecane na wysokości klamki ok. 1,1m. Rozwiązania te powinny być wspomagane liniowymi elementami kierunkowymi systemu FON naprowadzającymi na określone miejsca. Mogą to być linie barwne, kontrastujące z powierzchnią na której będą umieszczone (np. ściana, podłoga lub sufit). Liniowymi elementami kierunkowymi mogą być również elementy oświetlenia, które wspomagać będą poruszanie się osób słabowidzących.
- Innym rekomendowanym rozwiązaniem jest umieszczenie opisu audiodyskrypcyjnego dostępności poszczególnych pomieszczeń udostępniony na stronie podmiotu także poprzez skanowanie QR kodu umieszczonego na tablicy informacyjnej.
- Informacji o rozkładzie pomieszczeń w formie głosowej może udzielać również portier.
- Tablicę informacyjną należy zamontować ją na wysokości wzroku oraz dodać informacje kierunkowe – strzałki oraz QR kod z możliwością zeskanowania i pozyskania informacji na urządzenie mobilne.
- Inną możliwością jest nawigacja po obiekcie z wykorzystaniem dedykowanej aplikacji lokalizująca użytkownika na podstawie wewnętrznej sieć WiFi lub systemu czytników RFID. Rozwiązanie to jest bardziej elastyczne i może służyć wszystkim użytkownikom. Należy zwrócić uwagę, aby instalując system nawigacyjno-informacyjny w obiekcie nie wprowadzał on dodatkowych dźwięków w przestrzeni budynku. Informacje powinny być odczytywane bezpośrednio na smartfonie użytkownika, aby nie zaburzać percepcji innym, w tym osobom w spektrum autyzmu. Nazwy rynkowe różnych systemów nawigacyjno- informacyjnych pomagających w orientacji przestrzennej osobom niewidomym i słabowidzącym to m.in: Step-Hear, ToTuPoint, Smartbox, YourWay, Beacon.
Odpowiedź sporządzono na podstawie ekspertyz indywidualnych realizowanych w ramach projektu OWDA z uwzględnieniem Standardów Dostępności Centrum Projektowania Uniwersalnego Politechniki Gdańskiej.