Zapraszamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęstsze pytania dotyczące projektu. W pozostałych kwestiach prosimy o kontakt z Konsultantami ds. dostępności w OWDA.
Pytania i odpowiedzi dotyczące projektu ogólnie
Czy do projektu mogą się zgłosić podmioty komercyjne?
Nie. Projekt kierujemy wyłącznie do podmiotów publicznych, to jest finansowanych w przynajmniej 50 procentach z budżetu państwa. Podmioty te wymienione są w artykule 3 ustawy o zapewnianiu dostępności z dnia 19 lipca 2019 roku.
Czy projekt zapewnia finansowanie prac budowlanych lub architektonicznych?
Nie, projekt nie zapewnia finansowania prac budowlanych – nie jest to projekt grantowy ale doradczy. W ramach projektu można natomiast uzyskać informacje na temat źródeł finansowania inwestycji w zakresie dostępności lub likwidacji barier architektonicznych i ogólnych warunków ich pozyskania.
Czy zgłaszając się do projektu podmiot publiczny musi mieć zapewnione źródło finansowania prac budowlanych?
Nie, nie jest to warunek zakwalifikowania do projektu. W ramach projektu podmioty publiczne mogą natomiast uzyskać informacje na temat źródeł finansowania planowanych zmian oraz możliwości pozyskania niezbędnych środków finansowych.
Czy zgłaszając się do projektu podmiot publiczny może brać udział również w innych projektach realizowanych przez PFRON?
Oczywiście, udział w projekcie doradczym OWDA nie wpływa na możliwość przystąpienia do innych projektów realizowanych przez PFRON. Wręcz przeciwnie, na przykład w projekcie Dostępny Samorząd – Granty wymagane jest doradztwo w zakresie dostępności budynku, które można uzyskać między innymi w ramach OWDA.
Czy projekt jest powiązany z projektem Dostępny Samorząd - granty?
Projekt OWDA i Dostępny Samorząd – granty to dwa różne projekty współfinansowane z funduszy europejskich. Pierwszy jest projektem doradczym, drugi – grantowym. Podmioty publiczne zgłaszają się do nich niezależnie od siebie. W projekcie Dostępny Samorząd – granty o udzielenie grantu mogą ubiegać się wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego na rzecz swoich jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
Czy zgłaszając się do projektu mam gwarancję otrzymania grantu w ramach projektu Dostępny Samorząd?
Takiej gwarancji nie ma. Warunkiem koniecznym do złożenia wniosku w ramach projektu Dostępny samorząd – granty jest wykazanie we wniosku, z jakiego wsparcia doradczego jednostka samorządu terytorialnego zamierza skorzystać na etapie realizacji przedsięwzięcia grantowego. Warunki uznaje się za spełnione, jeśli z wniosku wynika, iż wnioskodawca skorzysta z doradztwa świadczonego przez Ośrodek Wsparcia Architektury Dostępnej lub skorzysta z doradztwa innego podmiotu albo eksperta, posiadającego doświadczenie
w prowadzeniu działań na rzecz zapewniania dostępności.
Czy po otrzymaniu wsparcia w ramach projektu podmiot publiczny jest zobowiązany do wdrożenia zmian zgodnie z treścią audytu lub rekomendacji OWDA?
Rekomendacje OWDA nie są wiążące dla PP. Podmiot publiczny, który uzyskał wsparcie w ramach projektu, nie będzie też poddany kontroli w zakresie zrealizowania zadań wskazanych w rekomendacjach czy audycie. Przeprowadzony audyt bądź doradztwo z założenia ma być pomocą w przygotowaniu i zaplanowaniu procesu zmian w zakresie dostępności architektonicznej oraz wskazówką dotyczącą dalszych kroków w tym temacie. Prosimy jednak pamiętać, że obowiązek zapewnienia dostępności (w tym architektonicznej) osobom ze szczególnymi potrzebami nakłada na podmioty publiczne ustawa o zapewnianiu dostępności.
Pytania i odpowiedzi dotyczące pierwszej ścieżki wsparcia
Czym jest audyt uproszczony?
Audyt uproszczony to inaczej inwentaryzacja dostępności architektonicznej wykonywana na miejscu przez Audytora Polega ona na ocenie dostępności pojedynczego pomieszczenia lub określonej, ograniczonej funkcjonalnie strefy budynku. Może to być na przykład strefa wejściowa zewnętrzna, strefy wejściowa w budynku, miejsce obsługi klienta, komunikacja pionowa. Audyt uproszczony obejmuje również dojście do danego pomieszczenia lub strefy budynku z zewnątrz.
Czym audyt uproszczony różni się od dotychczas oferowanego audytu w OWDA?
Zasadnicza różnica polega na tym, że audyt uproszczony obejmuje jedno pojedyncze pomieszczenie lub wyraźnie określoną, wydzieloną funkcjonalnie część budynku. Sam audyt wykonywany jest przez Audytora według tego samego standardu audytu przyjętego w OWDA. Kolejna różnica polega na tym, że podmiot publiczny otrzyma dokumentację po audytową z ramowymi wytycznymi zmian, bez szczegółowego raportu i rekomendacji.
Dlaczego wprowadzili Państwo nową usługę audytu uproszczonego?
Audyt uproszczony został wprowadzony do katalogu form wsparcia w pierwszej ścieżce OWDA ze względu na duże zainteresowanie podmiotów publicznych tą formą usługi. Oferowana dotychczas w projekcie usługa miała charakter kompleksowy. Wiązało się to z dużym zaangażowaniem czasowym personelu OWDA – zarówno po stronie audytorów, jak i architektów i ekspertów ds. bezpieczeństwa PPOŻ i ewakuacji. Dzięki temu, że audyt uproszczony dotyczy pojedynczej strefy lub pomieszczenia, czasochłonność tej formy wsparcie jest znacznie mniejsza. Tym samym mamy możliwość realizacji usługi dla kolejnej grupy podmiotów publicznych.
Kto może ubiegać się o wsparcie w postaci audytu uproszczonego?
Audyt uproszczony kierujemy w pierwszej kolejności do podmiotów, które brały udział w rekrutacji w poprzednich naborach ale nie zakwalifikowały się ze względu na wyczerpanie limitów miejsc w danej kategorii. Podmioty te będą mogły ponownie przesłać swoje zgłoszenia w ramach naboru uzupełniającego. Jeśli założony w projekcie limit miejsc nie zostanie osiągnięty, wówczas ogłosimy nabór otwarty skierowany do pozostałych podmiotów.
Jak zgłosić chęć otrzymania usługi: audyt uproszczony?
Aby zgłosić chęć otrzymania wsparcia w postaci audytu uproszczonego, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy do projektu (Załącznik nr 5). Formularz prosimy przesłać na adres mailowy
Prosimy pamiętać, że nabór uzupełniający skierowany jest do podmiotów, które brały udział w poprzednich naborach do OWDA ale nie zakwalifikowały się do projektu oraz nie otrzymały wsparcia w drugiej ścieżce wsparcia w OWDA.
Jakie kryteria rekrutacji obowiązują w naborze uzupełniającym do audytu uproszczonego?
W przypadku rekrutacji do usługi audytu uproszczonego obowiązują tylko dwa kryteria:
- Formalne – po wpłynięciu zgłoszenia następuje weryfikacja uprawnień do udziału w projekcie oraz poprawności wypełnienia formularza zgłoszeniowego;
- Kolejność zgłoszeń – podmioty będą kwalifikowane do projektu zgodnie z kolejnością wpłynięcia zgłoszenia aż do wyczerpania limitu 450 miejsc w ramach pierwszej ścieżki wsparcia w OWDA. Limit ten dotyczy wszystkich form wsparcia przewidzianych w pierwszej ścieżce, czyli między innymi audytów kompleksowych, doradztwa inwestycyjnego oraz audytów uproszczonych.
W odróżnieniu od dotychczasowych naborów w pierwszej ścieżce wsparcia w OWDA, nie ma kryterium punktowego ani kryterium reprezentatywności.
Jakie strefy mogą zostać objęte audytem uproszczonym?
Audyt uproszczony może dotyczyć następujących stref lub pomieszczeń w budynku:
- Parking na terenie nieruchomości;
- Miejsce odpoczynku i elementy małej architektury;
- Strefa wejściowa zewnętrzna;
- Strefa wejściowa w budynku, np. punkt informacji lub recepcja;
- Komunikacja pozioma określonej części budynku lub piętra;
- Komunikacja pionowa, np. wybrana klatka, piętro, klatka schodowa czy winda;
- Wybrane pomieszczenie użytkowe ogólnodostępne (bez pomieszczeń technicznych);
- Wybrane pomieszczenie higieniczno-sanitarne;
- Ewakuacja;
- Punkt obsługi Klienta lub strefa przyjmowania wniosków;
- Wydzielone pomieszczenie obsługi, zwłaszcza dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Ile podmiotów uzyska wsparcie w postaci audytu uproszczonego?
W ramach nowej usługi planujemy udzielić wsparcia minimum 100 podmiotom publicznym. Ostateczna liczba podmiotów, które objęte będą wsparciem w formie audytu uproszczonego uzależniona będzie od zasobów personelu projektu i faktycznych potrzeb.
Ile podmiotów uzyska wsparcie w ramach pierwszej ścieżki w OWDA?
W ramach tak zwanej pierwszej ścieżki planujemy udzielić wsparcia ok 450 podmiotom publicznym.
W jaki sposób należy złożyć dokumenty rekrutacyjne do projektu?
Od trzeciego naboru, rekrutacja do projektu prowadzona jest wyłącznie w formie elektronicznej. W tym celu prosimy przesłać na adres mailowy
Jakie informacje dotyczące zgłaszanego obiektu są niezbędne do poprawnego wypełnienia dokumentów rekrutacyjnych?
Do poprawnego złożenia dokumentów rekrutacyjnych potrzebna jest wiedza między innymi na temat powierzchni zgłaszanych budynków i ich otoczenia oraz zastosowanych w nich rozwiązań technicznych, zwłaszcza tych, które umożliwiają dostęp osobom ze szczególnymi potrzebami. Z tego względu ważne jest, by dokumenty zostały wypełnione przez osoby dysponujące najszerszą wiedzą w zakresie dostępności, np. koordynatora dostępności lub osobę wskazaną jako kontaktowa do zadań związanych z realizacją usługi w ramach projektu, będącą w stałym kontakcie z innymi osobami posiadającymi wiedzę na temat różnych aspektów działalności podmiotu i jego warunków technicznych.
Jakie kryteria bierze pod uwagę Zespół Rekrutacyjny, podejmując decyzję o zakwalifikowaniu do projektu?
Są to:
- Kryterium formalne – tylko kompletne, poprawnie wypełnione dokumenty mogą zostać ocenione przez Zespół Rekrutacyjny. W przypadku braków lub błędów w dokumentacji, pracownik OWDA skontaktuje się ze wskazanym przedstawicielem PP i poprosi o doprecyzowanie niejasności i uzupełnienie dokumentów.
- Kryterium punktowe – każdy z podmiotów otrzymuje określoną liczbę punktów. Podmiotom świadczącym usługi na określonych terenach, w określonych budynkach oraz o określonym charakterze, czyli PP posiadającym najwięcej problemów w zapewnianiu dostępności architektonicznej osobom ze szczególnymi potrzebami, przyznawane są punkty premiujące:
- 5 punktów– podmiotom, które prowadzą usługi na obszarach wiejskich (kod klasyfikacji 3 według DEGURBA), czyli na obszarach, których więcej niż 50% populacji zamieszkuje tereny wiejskie,
- 5 punktów – podmiotom, w których baza lokalowa służąca świadczeniu usług mieści się w budynkach wpisanych do rejestru zabytków oraz w budynkach objętych ochroną konserwatorską,
- 3 punkty – podmiotom świadczącym usługi o wyjątkowym znaczeniu dla osób ze szczególnymi potrzebami, to jest usługi w ramach ochrony zdrowia, pomocy społecznej, edukacji, włączenia w rynek pracy oraz transportu.
W przypadku uzyskania przez podmioty takiej samej liczby punktów, o miejscu na liście decyduje kolejność wpłynięcia zgłoszeń.
- Kryterium reprezentatywności –konieczność objęcia objęcie wsparciem podmiotów z każdego z 16 województw, przy uwzględnieniu ich specyfiki funkcjonowania, wielkości województwa i liczby mieszkańców.
Na jakiej podstawie Zespół Rekrutacyjny podejmuje decyzję o rodzaju przyznanego wsparcia?
Podejmując decyzję o rodzaju przyznanego wsparcia, Zespół Rekrutacyjny bierze pod uwagę wszystkie informacje zawarte w Ankiecie samooceny dotyczące aktualnego stanu obiektów w zakresie dostępności architektonicznej. Istotna jest tu odpowiedź samego podmiotu na pytanie dotyczące oczekiwań i potrzeb, co do rodzaju i zakresu oczekiwanych usług mających na celu wsparcie w zapewnieniu dostępności architektonicznej. Wskazany katalog potrzeb jest brany pod uwagę przez zespół OWDA. Dokładny zakres wsparcia ustalany jest przy współpracy z podmiotem publicznym we wspólnym dokumencie zwanym IPDA (Indywidualny Program Dostępności Architektonicznej).
Czy podmiot publiczny ma wpływ na to, jaki rodzaj wsparcia otrzyma w ramach projektu?
Rodzaj przyznanego wsparcia wypracowywany jest na późniejszym etapie projektu, przy czynnym udziale samego podmiotu publicznego. Wspólnie z nim tworzony jest indywidualny program wsparcia w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej (zwany IPDA). IPDA opracowywana jest przez Samodzielnych specjalistów ds. dostępności, którzy kontaktują się z podmiotem publicznym niezwłocznie po zakwalifikowaniu go do projektu.
Czy od decyzji Zespołu Rekrutacyjnego przysługuje odwołanie?
Tak, każdy podmiot publiczny może złożyć odwołanie od wyniku oceny przeprowadzonej przez Zespół Rekrutacyjny. Ocenę zasadności odwołania i decyzję o zakwalifikowaniu podmiotu podejmuje Panel Ekspertów. Decyzja podjęta przez Panel Ekspertów na skutek odwołania się podmiotu publicznego jest decyzją ostateczną, od której nie przysługuje dalsze odwołanie. Co ważne, odwołanie od decyzji Zespołu Rekrutacyjnego dotyczy zakwalifikowania bądź nie do projektu, nie dotyczy natomiast charakteru i zakresu uzyskanego wsparcia.
Czy można załączyć skan dokumentów rekrutacyjnych?
Dokumenty rekrutacyjne wysłane drogą mailową muszą być podpisane elektronicznie przez osoby do tego upoważnione. Z tego względu skan podpisanych dokumentów nie spełnia wymogów formalnych i nie będzie mógł zostać poddany ocenie Zespołu Rekrutacyjnego. Informacja na ten temat wraz z prośbą o ponowne przesłanie dokumentów w odpowiedniej formie zostanie wysłana indywidualnie do danego podmiotu.
Ile razy dany podmiot publiczny może wziąć udział w rekrutacji do projektu?
Każdy podmiot publiczny może zostać oceniony przez Zespół Rekrutacyjny maksymalnie dwa razy. Wnioski, które nie zostały zakwalifikowane do projektu z powodu braku miejsc, trafiają na listę rezerwową i zostają poddane ocenie Zespołu w kolejnym etapie naboru. Wnioski, które zostały odrzucone z powodu błędów lub braków w dokumentacji, powinny zostać uzupełnione lub poprawione i ponownie przesłane do oceny Zespołu Rekrutacyjnego. Informacja o konieczności uzupełnienia lub dokonania korekty złożonych dokumentów zostanie przekazana indywidualnie podmiotowi publicznemu przez pracowników OWDA. Wnioski te będą brane pod uwagę w kolejnym etapie rekrutacji.
Czy na wyniki rekrutacji ma wpływ kolejność zgłoszeń i termin nadesłania dokumentów rekrutacyjnych?
Termin nadesłania dokumentów rekrutacyjnych nie ma wpływu na decyzję Zespołu Rekrutacyjnego, o ile zostaną one wysłane w terminie przewidzianym dla danego etapu rekrutacji. Kolejność złożenia wniosku będzie miała natomiast wpływ przy zakwalifikowaniu do projektu wniosków, które decyzją Zespołu otrzymały taką samą liczbę punktów.
Czy wszystkie podmioty zgłaszające się do projektu mogą liczyć na ten sam rodzaj wsparcia?
W ramach projektu przewidujemy dwa rodzaje wsparcia wyodrębnione ze względu na rodzaj podmiotów. Jest to:
- wsparcie strategiczne, które obejmie 100 beneficjentów rekrutujących się spośród podmiotów publicznych m.in. szczebla centralnego, urzędów wojewódzkich, urzędów marszałkowskich, szpitali klinicznych, dworców kolejowych i autobusowych zlokalizowanych w dużych miastach, szkół wyższych, obiektów kultury i sądów. Średnio będzie to 6 podmiotów w każdym z województw, przy czym z uwagi na zlokalizowanie w Warszawie dużej liczby instytucji szczebla centralnego liczba podmiotów z terenu województwa będzie wyższa (10 podmiotów w województwie mazowieckim);
- wsparcie standardowe, które obejmie 350 beneficjentów rekrutujących się spośród podmiotów świadczących usługi o zasięgu regionalnym i lokalnym, gdzie bazą lokalową są pojedyncze budynki lub ewentualnie budynki towarzyszące m.in.: oddziały NFZ, centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, urzędy pracy, szpitale, przychodnie, placówki edukacyjne, starostwa powiatowe, urzędy gmin, urzędy pocztowe, dworce kolejowe i autobusowe oraz inne – liczba podmiotów objętych wsparciem w poszczególnych województwach uzależniona jest od wielkości populacji danego regionu.
W jakim terminie zostanie udzielone wsparcie podmiotom zakwalifikowanym do OWDA?
Zakres i harmonogram wsparcia w ramach OWDA ustalany jest indywidualnie z podmiotem publicznym zakwalifikowanym do wsparcia. W tym celu każdy podmiot otrzymuje opiekuna, który wspólnie z nim opracowuje indywidualny program wsparcia w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej (IPDA).
Ze względu na bardzo dużą liczbę podmiotów zrekrutowanych do projektu, pracownicy OWDA będą sukcesywnie informować o planowanym terminie przygotowania IPDA oraz harmonogramie realizacji wsparcia.
Czy można załączyć skan dokumentów rekrutacyjnych?
Dokumenty rekrutacyjne wysłane drogą mailową muszą być podpisane elektronicznie przez osoby do tego upoważnione. Z tego względu skan podpisanych dokumentów nie spełnia wymogów formalnych i nie będzie mógł zostać poddany ocenie Zespołu Rekrutacyjnego.
Dlaczego w jednych województwach jest wybranych więcej podmiotów określonego typu, a w innych mniej?
Liczba miejsc dla określonego typu podmiotów w poszczególnych województwach została ustalona w oparciu o wielkość populacji danego regionu. Województwa z większą liczbą mieszkańców otrzymały więc większą pulę miejsc w projekcie, niż województwa, gdzie liczba mieszkańców jest proporcjonalnie mniejsza. Podejmując decyzję o kwalifikacji do projektu, Zespół Rekrutacyjny brał pod uwagę również specyfikę budynku, w którym dany podmiot publiczny świadczy swoje usługi.
Co to znaczy, że czwarty nabór ma charakter celowany?
Projekt OWDA ma charakter pilotażowo – wdrożeniowy. Obecność różnego typu podmiotów, świadczących zróżnicowane usługi społeczne, jak również realizacja różnorodnych form wsparcia jest więc kluczowa.
W związku z tym czwarty nabór będzie skierowany w pierwszej kolejności do tych kategorii podmiotów, które nie zgłosiły się w poszczególnych województwach w ramach poprzednich naborów (np. podmioty z obszaru mieszkalnictwa, czy transportu).
Podmioty te są zróżnicowane ze względu na:
- lokalizację,
- rodzaj prowadzonej działalności,
- specyfikę samego obiektu oraz
- zakres usług, o jaki wnioskują.
W dalszej kolejności, w czwartym naborze oceniane będą
- pozostałe podmioty, które zgłoszą się do projektu w tym terminie oraz
- podmioty, które złożyły dokumenty rekrutacyjne w trzecim naborze ale nie zakwalifikowały się do projektu ze względu na wyczerpanie limitu miejsc w danej kategorii.
O ostatecznej kwalifikacji do projektu będzie decydował Panel Ekspertów.
Dlaczego nabór celowany skierowany jest właśnie do tych, nie innych, podmiotów?
Nabór celowany skierowany jest przede wszystkim do tych kategorii podmiotów, które nie zgłosiły się w dotychczasowych etapach rekrutacji lub ich liczba w wybranych województwach jest niewystarczająca.
Są to w szczególności:
- podmioty prowadzące działalność w zakresie:
- transportu,
- mieszkalnictwa,
- bezpieczeństwa publicznego
- sportu i rekreacji
oraz
- podmioty ubiegające się o wsparcie doradcze dla
- obecnie realizowanych lub
- dopiero planowanych inwestycji.
Czy podmioty publiczne z pozostałych kategorii, nie wskazanych w naborze celowanym, będą mogły wziąć udział w rekrutacji do projektu?
Oczywiście. Czwarty nabór ma charakter celowany ale nadal jest naborem otwartym. Oznacza to, że skierowany jest w pierwszej kolejności do wskazanych w nim kategorii podmiotów publicznych ale podmioty z pozostałych kategorii również mogą wziąć w nim udział. Musimy jednak zaznaczyć, że będą one oceniane w przypadku, gdy limit miejsc nie zostanie wyczerpany lub gdy podmioty wskazane w naborze celowanym nie zgłoszą chęci udziału w projekcie.
Czy podmioty publiczne niezakwalifikowane do OWDA będą mogły nadal liczyć na wsparcie w ramach projektu?
Ogromne zainteresowanie usługami OWDA dowiodło, że potrzeby podmiotów publicznych są znacznie wyższe niż możliwości udzielenia wsparcia w ramach projektu. Dlatego podjęliśmy starania, by uruchomić dodatkowe formy świadczenia usług doradczych w zakresie zapewniania dostępności architektonicznej. Z usług tych będą mogły skorzystać wszystkie podmioty publiczne zainteresowane tematyką zapewniania dostępności – w tym te, które nie zakwalifikowały się do projektu lub otrzymały mniejszy zakres wsparcia, niż oczekiwały. Mamy nadzieję, że już niebawem będziemy mogli przedstawić Państwu szczegółowe informacje na ten temat. Poinformujemy o nich Państwa w oddzielnym ogłoszeniu.
Czy w czwartym naborze będą obowiązywać inne zasady oraz dokumenty rekrutacyjne?
Jedyną zmianą w czwartym naborze jest to, iż będzie on miał charakter celowany, co oznacza, że będzie skierowany w pierwszej kolejności do określonej grupy podmiotów. Pozostałe zasady oraz wzory dokumentów rekrutacyjnych (formularz rekrutacyjny, ankieta) nie ulegają zmianie. Wprowadziliśmy do nich jedynie drobne poprawki w treści instrukcji zakreślania wybranych odpowiedzi.
Jakie kryteria będzie brał pod uwagę Zespół Rekrutacyjny, oceniając zgłoszenia w czwartym naborze?
Zgodnie z zasadami czwartego naboru, w pierwszej kolejności zostaną ocenione podmioty wskazane w kryteriach naboru celowanego. Kluczowe znaczenie będzie tu miało kryterium reprezentatywności, które zakłada konieczność przyjęcia do projektu określonych kategorii podmiotów w poszczególnych województwach.
Pozostałe kryteria oceny zgłoszeń są takie same, jak w poprzednich naborach. Są to:
- Kryterium formalne – sprawdzenie, czy dokumenty są kompletne i poprawnie wypełnione.
- Kryterium punktowe – punkty będą brane pod uwagę w sytuacji, gdy do projektu zgłosi się więcej podmiotów z danej kategorii, niż przewidziano dla danego województwa. Dla przypomnienia – dodatkowe punkty uzyskują podmioty świadczące usługi szczególnie istotne dla osób ze szczególnymi potrzebami, podmioty znajdujące się na obszarach wiejskich oraz podmioty, których miejsce świadczenia usług znajduje się w zabytkowej tkance architektonicznej.
- Czas nadesłania dokumentów – brany jest pod uwagę jedynie w sytuacji, gdy Zespół Rekrutacyjny będzie musiał wybrać pomiędzy dwoma lub więcej podmiotami z tej samej kategorii i z taką samą liczbą punktów.
Ostateczną decyzję w sprawie kwalifikacji podejmie Panel Ekspertów a w przypadku braku większości – przewodniczący Panelu, Starszy Ekspert ds. Dostępności w OWDA.
Czy podmiot publiczny, który wcześniej zgłosił się do projektu i nie został zakwalifikowany może ponownie złożyć dokumenty?
Tak, oczywiście, czwarty nabór ma charakter w pełni otwarty. Mogą się do niego zgłosić również podmioty, które brały wcześniej udział w rekrutacji ale nie zostały zakwalifikowane..
Podmioty niezakwalifikowane zgłoszone w trzecim naborze nie muszą ponownie składać dokumentów rekrutacyjnych.
Podmioty niezakwalifikowane w pierwszym i drugim naborze, które chcą wziąć udział w rekrutacji w czwartym naborze, składają dokumenty po raz kolejny.
Zgodnie z zasadami IV naboru, w pierwszej kolejności kwalifikowane będą podmioty spełniające kryteria związane z reprezentatywnością usług i form wsparcia oferowanych w OWDA. Jeżeli limit miejsc określonych dla tych podmiotów nie zostanie wyczerpany, wówczas Zespół Rekrutacyjny oceni pozostałe zgłoszenia przesłane w tym etapie.
Ile maksymalnie budynków może zgłosić jeden podmiot publiczny ubiegający się o wsparcie standardowe w czwartym naborze do OWDA?
W przypadku wsparcia o charakterze standardowym, w czwartym naborze jeden podmiot publiczny może zgłosić jeden budynek o powierzchni maksymalnie 5000 m2.
Co to znaczy, że piąty nabór ma charakter ściśle celowany?
Piąty nabór skierowany jest wyłącznie do określonej grupy podmiotów. Są to podmioty realizujące usługi z zakresu transportu, bezpieczeństwa publicznego i mieszkalnictwa. Podmioty z pozostałych kategorii nie będą oceniane w tym etapie.
Pytania i odpowiedzi dotyczące drugiej ścieżki wsparcia
Czym druga ścieżka różni się od pierwszej?
Druga ścieżka wsparcia w OWDA ma charakter uproszczony. Dotyczy to:
- zasad zgłaszania się – przesyłamy tylko formularz zgłoszeniowy,
- zasad kwalifikacji do projektu – decyduje kolejność zgłoszeń,
- złożoności świadczonej usługi doradczej– rozpatrujemy jednostkowe zagadnienie z zakresu dostępności architektonicznej.
W obu przypadkach różni się także czas realizacji usługi – w drugiej ścieżce jest on znacznie krótszy. Zależy nam na tym, aby podmiot publiczny otrzymał jak najszybciej odpowiedź na nurtujące go pytanie bądź problem architektoniczny.
Ile podmiotów uzyska wsparcie w ramach drugiej ścieżki?
W ramach drugiej ścieżki planujemy udzielić wsparcia minimum 100 podmiotom publicznym.
Czy podmioty, które uzyskały wcześniej wsparcie w ramach OWDA mogą skorzystać z usług oferowanych w drugiej ścieżce?
Nie – w ramach drugiej ścieżki wsparcie otrzymają wyłącznie podmioty, które nie brały dotychczas udziału w rekrutacji lub nie zakwalifikowały się ze względu na wyczerpanie limitów miejsc w danej kategorii.
Czy wszystkie podmioty, które zgłoszą się w ramach drugiej ścieżki otrzymają wsparcie?
Ideą uruchomienia drugiej ścieżki jest udzielenie wsparcia jak największej liczbie podmiotów publicznych. Zdajemy sobie jednak sprawę, że zainteresowanie ze strony podmiotów jest większe niż zasoby OWDA, zwłaszcza w zakresie dyspozycyjności personelu merytorycznego. Przygotowaliśmy więc dodatkowe źródła informacji na temat dostępności architektonicznej. Jednym z nich jest portal OWDA. Planujemy publikować na nim odpowiedzi na najczęstsze pytania zgłaszane przez podmioty publiczne. Zagadnienia te będą przedstawione w formie porad lub studiów przypadku. Chcemy, by podmioty publiczne, które nie zostaną zakwalifikowane w drugiej ścieżce, mogły skorzystać z zasobów wiedzy zgromadzonych w projekcie.
Czy jeden podmiot publiczny może ubiegać się tylko o jeden zakres wsparcia?
Tak. Podmiot publiczny zgłaszający się do drugiej ścieżki musi zaznaczyć w formularzu rekrutacyjnym jeden rodzaj wsparcia, o jaki wnioskuje. Jeśli nie ma pewności, która usługa będzie dla niego najbardziej odpowiednia, może poprosić o pomoc Konsultanta ds. dostępności. Zaproponuje mu on najbardziej optymalną formę wsparcia.
Czy podmiot publiczny otrzyma zawsze ten rodzaj wsparcia, o który wnioskował w formularzu zgłoszeniowym?
Zakładamy, że wsparcie oferowane podmiotowi publicznemu w ramach drugiej ścieżki będzie odpowiadać jego preferencjom wskazanym formularzu zgłoszeniowym. Może się jednak zdarzyć, że po analizie przesłanego opisu zagadnienia oraz załączonej dokumentacji, konsultant ds. dostępności zaproponuje inną usługę doradczą. Wszelkie zmiany zostaną uzgodnione indywidualnie z podmiotem publicznym.
W jakim terminie zostanie zrealizowana usługa doradcza?
Usługi doradcze oferowane w drugiej ścieżce będą realizowane sukcesywnie. Czas oczekiwania na pisemną odpowiedź na pytanie lub jednostkową poradę będzie zależał od liczby zgłoszeń w danym miesiącu. Informację o planowanym terminie realizacji wsparcia przekażemy indywidualnie drogą elektroniczną.
Kiedy i gdzie będą organizowane indywidualne konsultacje z ekspertami OWDA?
Indywidualne konsultacje odbywać się będą średnio raz w tygodniu. Prowadzone będą w formie zdalnej lub stacjonarnej – w biurze PFRON w Gdańsku lub w Warszawie. Dokładne terminy konsultacji uzgodnimy wraz z podmiotem publicznym korzystającym z tej formy wsparcia.
Kiedy i gdzie będą organizowane spotkania grupowe?
Spotkania grupowe dotyczyć będą najczęściej zgłaszanych zagadnień z zakresu dostępności architektonicznej. Będą prowadzone wyłącznie w formie zdalnej za pośrednictwem platformy Teams lub Zoom. Dokładne terminy spotkań podamy w późniejszym terminie, po zapoznaniu się z nadesłanymi zgłoszeniami. Informację na ten temat przekażemy również indywidualnie zainteresowanym podmiotom publicznym.
W jaki sposób można zgłosić jednostkowe zagadnienie?
Pytanie lub problem, z którym zgłaszają się Państwo do drugiej ścieżki wsparcia wpisują Państwo w Formularzu zgłoszeniowym w punkcie F, bezpośrednio pod wskazaniem wybranej usługi. Prosimy, aby opis zgłaszanego zagadnienia nie przekroczył 1500 znaków.
Czym jest jednostkowe zagadnienie, którego ma dotyczyć pisemna opinia eksperta lub spotkanie indywidualne?
Jednostkowe zagadnienie to jeden konkretnie wskazany problem z zakresu dostępności architektonicznej budynku lub jego otoczenia. Mogą nim być np.:
- rozwiązania w obszarze ewakuacji,
- zapewnienie dostępności wejścia do budynku,
- zapewnienie dostępności dojścia do budynku,
- aranżacja punktu obsługi klienta,
- zapewnienie komunikacji pionowej w budynku zabytkowym,
- aranżacja dostępnej toalety
lub konkretne pytanie dotyczące parametrów elementu zapewniającego dostępność, np.:
- z której strony powinien być zamontowany panel sterujący w kabinie dźwigu,
- na jakiej wysokości trzeba zamontować miskę ustępową w toalecie dla osób z niepełnosprawnością (OzN),
- jaką długość powinny mieć pochwyty przy misce ustępowej w toalecie dla osób z niepełnosprawnością (OzN).
Dopuszczamy również inne, bardziej ogólne zagadnienia dotyczące strategii poprawy dostępności w PP czy etapów jej realizacji. Ostateczną decyzję o udzieleniu wsparcia podejmie Starszy Ekspert ds. dostępności, po analizie możliwości zaangażowania personelu OWDA.
Czym różni się usługa otrzymania odpowiedzi pisemnej na zadane pytanie od spotkań indywidualnych z ekspertem i spotkań grupowych?
Różnica polega na czasie realizacji oraz dostępności powyższych usług. Odpowiedzi pisemne na zadane pytania będą udzielane na bieżąco. O terminie otrzymania odpowiedzi poinformujemy Państwa indywidualnie. W przypadku, gdy część pytań będzie dotyczyć powtarzającego się zagadnienia, zorganizujemy spotkanie grupowe. Podczas niego eksperci odpowiedzą na wszystkie Państwa wątpliwości i przedstawią rekomendowane rozwiązania. Spotkania będą także okazją do wymiany doświadczeń i dyskusji pomiędzy uczestnikami. Terminy spotkań grupowych będą ustalane na bieżąco. Podmiot publiczny zakwalifikowany do tej formy wsparcia otrzyma szczegółowe informacje na ten temat drogą elektroniczną.
Spotkania indywidualne z ekspertem OWDA odbywać się będą średnio raz w tygodniu, w tym jedno stacjonarne w siedzibie PFRON w Gdańsku lub w Warszawie. Dostępność tej formy wsparcia jest zatem najbardziej ograniczona.
Kiedy lepiej wybrać spotkanie indywidualne zamiast odpowiedzi pisemnej na zadane pytanie?
Sugerujemy, aby zaznaczyli Państwo potrzebę spotkania indywidualnego w sytuacji, gdy zgłaszane przez Państwa zagadnienie jest bardzo złożone lub unikalne ze względu np. na charakter budynku. Jeśli mają Państwo trudność w wyborze usługi, prosimy o kontakt z konsultantami ds. dostępności w OWDA. Przeanalizują oni Państwa problem i zasugerują najbardziej optymalny rodzaj usługi.
Czy podmioty, które nie posiadają dokumentacji projektowej i zdjęciowej budynku mogą wziąć udział w projekcie?
Warunkiem udziału w projekcie jest przesłanie dokumentacji technicznej lub zdjęciowej dla wybranego jednostkowego zagadnienia. Mogą to być plany budynku lub rysunki techniczne oraz zdjęcia przedstawiające zgłaszane zagadnienie. Jeśli nie dysponują Państwo żadnego rodzaju dokumentacją techniczną, prosimy o przesłanie samych zdjęć w sposób wyraźny i precyzyjny obrazujących jednostkowy problem dotyczący zapewnienia dostępności.
Jakie dokumenty trzeba złożyć, aby zgłosić się do projektu w ramach drugiej ścieżki?
Aby zgłosić się do projektu w ramach drugiej ścieżki, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na portalu OWDA oraz dołączyć do niego:
- stosowne pełnomocnictwo (jeśli formularz podpisuje osoba uprawomocniona),
- dokumentację techniczną i zdjęciową dla danego zagadnienia, np. rysunki techniczne, zdjęcia miejsca, którego dotyczy zgłaszane zagadnienie.
Wszystkie zgłoszenia zweryfikują konsultanci ds. dostępności. Jeśli przesłana dokumentacja lub załączony opis jednostkowego zagadnienia okażą się niewystarczające, konsultant skontaktuje się z Państwem i poprosi o ich uzupełnienie.