Winda zewnętrzna to rozwiązanie, które rekomendujemy wtedy, gdy nie ma możliwości instalacji szybu windowego wewnątrz budynku. Sprawdza się ono także w przypadku budynków zabytkowych, w których nie ma możliwości ingerencji w bryłę budynku.

O czym należy pamiętać, by winda była dostępna dla wszystkich?

  1. Odpowiednie oznakowanie:
    1. informacja o dojściu do windy powinna znaleźć się już po wejściu do obiektu, na przykład przy głównej tablicy z opisem rozkładu pomieszczeń;
    2. informacje kierunkowe wskazujące dojście do windy powinny być umieszczane w punktach decyzyjnych, między innym w pobliżu klatek schodowych;
    3. w samej windzie powinny zostać umieszczone informacje o tym, jakie pomieszczenia znajdują się na każdym z pięter.
  2. Korzystanie z windy powinno być możliwe dla każdego, bez pomocy osób trzecich. Dojście do windy z zewnątrz budynku powinno być pozbawione barier architektonicznych.
  3. Winda powinna być zgodna z normą PN-EN 81-70: 2021-09. Norma ta zawiera wytyczne dotyczące wymiarów kabiny i koniecznych elementów jej wyposażenia. Szczegółowe wytyczne obejmują:
    1. kontrast kolorystyczny – zalecamy zastosowanie kontrastu pomiędzy windą (drzwi kabiny lub obrys), a sąsiednimi powierzchniami. Różnica wartości współczynnika odbicia światła (LRV) powinna wynosić minimum 30 % (optymalnie 50%);
    2. informacja dotykowa – obok drzwi windy, po prawej stronie, pod przyciskiem przywoławczym zalecamy umieścić informacje z numerem kondygnacji. Powinna ona mieć postać wypukłych cyfr o wysokości co najmniej 4 cm lub/i zapisanych alfabetem Braille’a w miejscu łatwym do lokalizacji przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Może to być na przykład wystająca półka nachylona pod kątem 30÷60˚ na wysokości około 1,1 m od posadzki:
      1. oznaczenia przystanku na panelu przywoławczym windy powinny być zapisane w alfabecie Braille’a i/lub pismem wypukłym;
      2. przyciski panelu przywoławczego (góra/dół) powinny mieć informację zapisaną w alfabecie Braille’a i/lub pismem wypukłym oraz wypukłymi strzałkami kierunkowymi;
    3. przestrzeń manewrowa – przed windą należy zapewnić odpowiednią przestrzeń oczekiwania i powierzchnię manewrową dla wózka inwalidzkiego. Powinna ona mieć wymiary minimum 1,5 m (szerokość) x 1,6 m (optymalne wymiary to 2,5 m x 2,5 m);
    4. Przycisk przywoławczy – powinien znajdować się zawsze po prawej stronie w przypadku drzwi teleskopowych, a po stronie uchwytu w przypadku drzwi skrzydłowych. W przypadku drzwi skrzydłowych należy przewidzieć dodatkowo informację głosową lub dotykową mówiącą o rodzaju drzwi;
      1. przycisk przywoławczy powinien być na wysokości 80 – 120 cm;
      2. panel przywoławczy powinien być w kontraście do tła ( minimum 30 % LRV);
      3. przyciski panelu przywoławczego (góra/dół) powinny mieć informację zapisaną w alfabecie Braille’a i/lub pismem wypukłym.
  4. Wymiary kabiny i drzwi wejściowych:
    1. szerokość drzwi kabiny powinna wynosić minimum 90 cm; na poszczególnych kondygnacjach próg pomiędzy kabiną a posadzką nie powinien być większy niż 2 cm;
    2. kabina powinna posiadać poręcz na wysokości 90 cm;
    3. kabina powinna być wyposażona w system komunikacji głosowej z pętlą indukcyjną. Głośność komunikatów głosowych powinna być dostosowana do poziomu hałasu otoczenia. Zaleca się wprowadzenie komunikatów dotyczących:
      1. poziomów, na których zatrzymuje się winda,
      2. kierunku w jakim porusza się winda (góra, dół),
      3. informacji, z której strony otwierają się drzwi (stojąc naprzeciwko panelu sterującego);
    4. zalecamy wyposażyć kabiny w kamerę;
    5. kabina powinna umożliwiać komunikację "uwięzionych” z obsługą techniczną, w tym z tłumaczem języka migowego;
    6. ściany kabiny powinny być matowe niepowodujące odblasków i olśnienia;
    7. kabina windy i panel sterowania powinny być dobrze oświetlone;
  5. Panel sterowania:
    1. powinien być umieszczony na wysokości 80-120 cm;
    2. powinien posiadać opisy w alfabecie Braille’a i/lub piśmie wypukłym;
    3. wewnętrzny panel sterujący w kabinie dźwigu powinien znajdować się po stronie ościeżnicy, na którą zamykają się drzwi, w odległości minimum 50 cm od narożnika kabiny do osi najbliżej położonego przycisku.
    4. ze względu na system otwierania drzwi panele powinny być lokalizowane:
      1. po prawej stronie patrząc od wejścia do kabiny – drzwi otwierane centralnie;
      2. po stronie ościeżnicy, na którą zamykają się drzwi – drzwi otwierane na jedną stronę, jednak z zastrzeżeniem, że powinna to być prawa strona z uwagi na ułatwienia dla osób niewidomych;
      3. po prawej i lewej stronie – w przypadku kabin przelotowych i o szerokości powyżej 160 cm.
    5. optymalnym rozwiązaniem jest umiejscowienie panelu po prawej stronie, co ułatwia odnajdywanie przycisków przywoławczych osobom z niepełnosprawnością wzroku i zgodne jest z przyjętym ruchem prawostronnym użytkowników;
    6. panel wewnętrzny i zewnętrzny powinien znajdować się po tej samej stronie.
  • Przyciski:
    1. zalecamy umieścić przyciski pięter w jednym rzędzie w pionie lub poziomie;
    2. przycisk przystanku ewakuacji powinien być wyróżniony kolorem oraz odróżniać się wysokością od pozostałych;
    3. oznaczenia przycisków powinny być umieszczone na przycisku lub z jego lewej strony w odległości 1 - 1,5 cm;
    4. panele dotykowe (sensoryczne) nie powinny być stosowane.
  • System alarmowy:
    1. kabina powinna być wyposażona w system alarmowy z funkcją komunikacji wideo głosowej z możliwością podłączenia online do tłumacza PJM.;
    2. dźwig powinien być wyposażony w czujniki ruchu zabezpieczające przed uderzeniem drzwiami.